• pl
  • en
  • de


Kącik animacyjny

Aranżację gier i zabaw prowadzi wyszkolona kadra. Pod ich okiem dzieci przenoszą się w świat fantazji i zabawy. Zabawy dostosowujemy do wieku dzieci.

Nasze propozycje zabaw:

Kącik plastyczny:

  • dekoracje pieczątkami,
  • projektowanie własnej biżuterii,
  • malowanie pierników,
  • dekorowanie pisanek,
  • malowanie kredkami, farbami, palcami, kolorowanie książeczek,
  • lepienie z plasteliny, modeliny, ciastoliny,
  • rzeźbienie w glinie,
  • modelowanie w masie solnej, papierowej,
  • malowanie kredą.

Gry:

  • gigantyczne bierki (uczy precyzji i koordynacji ruchów, a przede wszystkim współpracy z innymi graczami; w zestawie jest 25 wielkich drewnianych bierek; zabawa polega na tym, aby zebrać jak największą liczbę patyczków nie poruszając przy tym pozostałych),
  • gra zręcznościowa "Ringi" (drewniany podest z kolorowymi punktowymi słupkami oraz pięć plecionych obręczy. Gra polega na trafieniu ringiem w  maszt oznaczony jak największą ilością punktów, wygrywa ta osoba, która po wykorzystaniu wszystkich rzutów zdobędzie największą  ilość punktów),
  • wędka golf (profesionalna wędka teleskopowa do łowienia piłki golfowej),
  • łowienie rybek, (zabawa sprawnościowa dla najmłodszych uczestników, polegająca na łowieniu bambusową wędką rybek pływających w basenie)
  • krykiet (ta zabawa promuje motorykę, jak i koordynację wzroku i ruchu),
  • kręgle,
  • bitwa morska - na ziemię kładziemy niebieską plandekę, która imituje Ocean, na niewielkim podwyższeniu z belki staje dwoje uczestników, otrzymują miękkie poduszki, zabawa polega na zepchnięciu miękką poduszką przeciwnika z belki, wygrywa ten który zrobi to najszybciej,
  • gra w dmuchane - kto nie zna tej gry z dawnych czasów, należy dmuchać w drewnianą rurkę tak, aby piłeczka uniosła się w górę, jak wysoko poleci i uda się ją długo utrzymać w powietrzu, zabawa zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych,
  • zamiatanie pokładu - do zorganizowania tej gry potrzebne są piłeczki ping-pongowe i co najmniej dwie miotły, zadaniem dzieci jest "zamiatanie pokładu okrętu", czyli przeprowadzenie piłeczki ping-pongowej z jednego miejsca w drugie, mimo że może się to wydawać łatwe nie musi tak być, przygotujemy mini slalom, będziemy mierzyć czas i poprosimy o przeprowadzenie kilku piłeczek, zabawa będzie przednia.

Zabawy:

  • skaczące piłki (trenuje równowagę, wzmacnia mięśnie, wytrzymałość),
  • skakanki,
  • hula hop,
  • gigantyczne bańki mydlane,
  • wyścig w trzyosobowych nartach,
  • strzelanie z łuku,
  • bieg z jajkiem,
  • wyścigi w workach,
  • chodzenie na drewnianych szczudłach (polepsza wyczucie równowagi)
  • wyścigi na nartach - Zabawa premiująca zręczność, szybkość, koordynację i dobrą komunikację w zespole. W wyścigu uczestniczą dwa trzyosobowe zespoły. Zawodnicy każdej z drużyn przypinają stopy do dwu długich trzyosobowych nart i po sygnale prowadzącego rozpoczynają bieg na wyznaczonej trasie. Wygrywa drużyna, która najszybciej przebiegnie trasę. Uczestnicy zabawy odniosą sukces tylko wówczas, gdy jednocześnie będą "przebierać nogami".
  • szkoczki (zabawa polega na tym, że jedną nogę przekładamy przez krążek i poruszamy nią ruchem kołowym, a drugą nogą przeskakujemy przez skoczek),
  • przenoszenie skarbów - Zabawa premiująca szybkość, zręczność i zmysł równowagi. Na dwu końcach długiej, wąskiej, umieszczonej na niewielkiej wysokości nad ziemią belki, znajdują się dwie skrzynie. Jedna skrzynia jest pusta a druga wypełniona skarbami. Zadaniem uczestnika jest jak najszybsze przeniesienie skarbów z jednej skrzyni do drugiej. Biegnący zawodnik nie może spaść z belki ani pogubić skarbów. Wygrywa ten, kto najszybciej bezbłędnie przeniesie wszystkie kosztowności. Rywalizacja odbywa się na dwóch ustawionych koło siebie torach (belkach) po których biegają dwaj zawodnicy.
  • wyścig w trzyosobowych spodniach,
  • przeciąganie liny,

Gry i zabawy muzyczno-ruchowe dla różnych grup wiekowych np.:

  • kółko graniaste, 
  • "Ojciec Wirgiliusz", 
  • "Stary niedźwiedź", 
  • "Baloniku nasz malutki".

Malowanie buzi, nasi uzdolnieni plastycy wyczarują na buziach uczestników wymyślne obrazy.

       

Skręcanie balonów, nasi animatorzy pokażą, jak również nauczą jak skręcać niewiarygodne balonowe kształty.

Zabawy magiczną chustą Klanza - ta ogromna 3m kolorowa chusta wyzwala aktywność własną uczestników w atmosferze współpracy i poszanowania podmiotowości. Klanza przypomina kolorowy spadochron. Dzięki chuście dzieci rozwijają spostrzegawczość, uczą się rozpoznawać kolory, cwiczą szybkość, pamięć.
Propozycje zabaw z chustą animacyjną:

  • IMIONAUczestnicy stoją w kole, trzymając chustę. Prowadzący wybiera osobę, do której chce przesłać piłeczkę Wymienia swoje imię oraz imię tej osoby, np.” Ania do Bartka” i poruszając odpowiednio chustą przesyła jej piłeczkę. Następnie piłeczka jest posyłana dalej. Nie może upaść na ziemię.
  • KOGO BRAKUJE? - Uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami, trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera jedną lub więcej osób, które kryją się pod chustą. Następnie wszyscy otwierają oczy i zgadują, kto jest pod chustą.
  • KOLOROWE IMIONA - Wszyscy stoją w kręgu trzymając chustę. Prowadzący wymienia kolor, a osoby trzymające chustę w tym miejscu, przechodzą pod chustą i przedstawiają się sobie podając imię.
  • KURTYNA - Dwie osoby, stojąc na krzesłach, trzymają rozciągniętą chustę. Po obu jej stronach stoją uczestnicy zabawy. Każda grupa wybiera po jednej osobie i ustawia ją po przeciwnej stronie chusty. Na znak prowadzącego chusta opada, a osoby stojące na środku mają wymienić swoje imiona. Ten, kto zrobił to wolniej przechodzi do drużyny przeciwnej.
  • WIELE NAS ŁĄCZY… - Uczestnicy trzymają chustę za uchwyty; jednocześnie podnoszą i opuszczają chustę. Prowadzący wydaje polecenie : Pod chustą przebiegają wszyscy, którzy mają siostrę. Przebiegają osoby, które mają zielone koszulki. Przebiegają osoby, które lubią naleśniki itp. Osoby, które identyfikują się z daną kategorią przebiegają, gdy chusta znajduje się w górze.
  • POTWÓR Z LOCH-NES - Uczestnicy siedzą dookoła chusty, do pasa są zakryci chustą. Pod nią znajduje się jedna osoba- potwor. Gdy wszyscy zamkną oczy, potwór wciąga jedną osobę pod chustę. Grupa otwiera oczy i zgaduje, kto zniknął. Osoby wciągnięte zamieniają się w potwora. Wersja2 Wszyscy siedzą dookoła chusty, do pasa zakryci chustą. Prowadzący wybiera RATOWNIKA , który może uratować osobę wciąganą pod chustę przez POTWORA wymieniając jej imię. Jeżeli nie zna imienia, osoba wciągnięta zostaje kolejnym potworem.
    Zabawy sprzyjające odprężeniu, wprowadzają w stan relaksu, rozluźnienia, dobrego nastroju.
  • POROZUMIENIE - Uczestnicy siedzą na podłodze lub stoją, trzymają chustę pod brodą lub na wysokości pasa. Każdy wybiera sobie jakąś osobę i próbuje się porozumieć z nią wzrokiem. Po nawiązaniu kontaktu osoby zamieniają się miejscami przebiegając pod chustą.
  • KOLOROWE NIEBO
    • Wersja 1 - Kilka osób kładzie się na podłodze pod chustą. Pozostali uczestnicy zabawy trzymają chustę i poruszając nią robią fale; najpierw powoli a potem coraz szybciej.
    • Wersja 2 - Grupa wachluje chustą wysoko, a następnie coraz niżej. Wreszcie kładzie ją na leżących, tak by chusta opadła. Uwaga! Należy obserwować, czy wszyscy leżący czują się komfortowo w tej pozycji, w razie potrzeby szybko reagować podnosząc chustę.
    • Wersja 3 - Osoby leżące rękami i nogami odpychają falującą chustę. Po chwili starają się utrzymać ją w górze, a następnie opuścić.
  • TAŃCZĄCA CHUSTA - Prowadzący prezentuje różne fragmenty muzyczne, o różnej dynamice. Uczestnicy trzymają chustę i poruszają nią w takt melodii, falują, zatrzymują, zmieniają tempo wachlowania.
  • MORSKIE FALE
    • Wersja 1 - Na chuście siedzi lub leży jedna lub więcej osób. Pozostali wachlują chustą, robiąc fale. Później zmiana osób.
    • Wersja 2 - Osoby chodzą po chuście. Pozostali poruszają chustą robiąc fale.
      Zabawy ćwiczące współdziałanie – integrują grupę poprzez dążenie do wspólnego celu, umożliwiają nawiązanie kontaktów, pozwalają doświadczyć jedności z grupą.
  • RUCHOMA GWIAZDA - Wszyscy kładą się na chuście (ściągnięte buty)- nogi skierowane do środka. Starają się w miarę równo wykonać polecenia:
    • turlamy się w prawo,
    • trzymamy się za ręce i podnosimy je do góry, kładziemy je za głowę i znowu podnosimy do góry,
    • chwytamy się za ręce, podnosimy się i siadamy,
    • trzymając się za ręce, podnosimy nogi do góry, krzyżujemy stopy z sąsiadem, opuszczamy razem nogi i próbujemy wstać.
  • SPADOCHRON - Wszyscy jednocześnie podnoszą chustę wysoko do góry. Prowadzący odlicza: raz, dwa, na trzy wszyscy przebiegają pod chustą i chwytają jej brzeg po przeciwnej stronie.
  • MŁYNEK - Uczestnicy trzymają chustę za uchwyty, coraz szybciej biegają po obwodzie koła, podnosząc i opuszczając chustę. Można wydawać polecenia: w górę, w dół…
  • MEDUZA - Początek zabawy jak powyżej (młynek). Prowadzący zaznacza moment podnoszenia chusty komendą: raz, dwa, trzy. Na trzy wszyscy puszczają chustę, która wiruje w górę.
  • BILARD
    • Wersja 1 - Grupa porusza chustą, na której znajduje się piłeczka. Ma ona wpaść do otworu na środku chusty.
    • Wersja 2 - Grupa toczy piłeczkę po obrębie chusty tak, aby nie spadła na zewnątrz ani do środka. 
    • Wersja 3 - Wszyscy podrzucają piłeczkę na chuście jak najwyżej, uważając, aby nie spadła na zewnątrz.
  • PACZKA
    • Wersja 1 - Grupa wchodzi na chustę (bez butów). Chwytając za brzegi „ pakuje” wszystkich do środka.
    • Wersja 2 - Na chustę wchodzą 3 – 4 osoby. Pozostali zamykają „ paczkę”, a następnie przesuwają ją po podłodze. Osoby same muszą wydostać się ze środka.
      Uwaga: W tej zabawie biorą udział tylko osoby chętne.
  • CALINECZKA - Rozkładamy chustę na podłożu. Jedna osoba siada na środku z nogami pod brodą. Pozostali trzymają chustę za brzeg, zwracają się w prawą stronę i idąc powoli zawijają siedzącego. Gdy jest on już zawinięty do wysokości ramion, zatrzymują się i na trzy, cztery równocześnie i energicznie wycofują się.
  • MEKSYKAŃSKA FALA - Uczestnicy trzymają chustę. Zadaniem grupy jest uzyskanie efektu meksykańskiej fali( stojący po kolei przysiadają i wstają).Gdy grupa nabierze wprawy, następuje zmiana kierunku.

Wykorzystaliśmy zabawy proponowane przez Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów "KLANZA".